η-ομορφιά-ως-αξία-158746

Ο κόσμος της ομορφιάς είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια εφήμερη τόνωση της εικόνας και της διάθεσής μας. Είναι φετίχ για κάθε γυναίκα ή άνδρα που αγαπάει τον εαυτό του.

Κάποια εποχή, στην εφηβεία μου, υπήρχε ένα σχεδόν λευκό γυαλιστερό κραγιόν που δεν το αποχωριζόμουν ποτέ. Ακόμα και όταν σύσσωμα τα μέλη της οικογένειάς μου διατύπωναν απερίφραστα την άποψη ότι το «πεθαμενί» χρώμα του δεν μου πήγαινε κα-θό-λου. Η εμμονή μου ωστόσο στη χρήση του δεν είχε να κάνει με την προσωπική μου επανάσταση απέναντι στο οικογενειακό και το γενικότερο κοινωνικό σύστημα, αλλά με την ισχυρή πεποίθηση ότι το γυαλιστερό αυτό κραγιόν ήταν ό,τι πιο cool!

Η βιομηχανία της ομορφιάς δημιουργεί όνειρα, τάσεις και must-haves, που σύμφωνα με τους αναλυτές της McKinsey & Company μεταφράζονται σε πωλήσεις προϊόντων που ξεπερνούν τα 500 δισ. δολάρια ετησίως. Ανάμεσά τους, αντικείμενα παροδικής επιθυμίας, αλλά και διαχρονικά αποκτήματα-κειμήλια, όπως το «It» κραγιόν του μήνα –ή μήπως της εβδομάδας;– αλλά κι εκείνο που αγοράζουμε ξανά και ξανά για το νεσεσέρ μας με τα all-timers.

Η ομορφιά ως αξία-1
©unsplash
1/4
Native Share

Το πρώτο μου άρωμα έτυχε σαφώς ευρύτερης αποδοχής από το cool κραγιόν μου. Θυμάμαι τις γλυκές και φρέσκες νότες του, το γεωμετρικό κομψό μπουκάλι και την περίοπτη θέση που είχε στο νεανικό μου δωμάτιο. Πάνω απ’ όλα, όμως, θυμάμαι τη «μελωδία» του ονόματός του, γιατί μου άνοιγε διάπλατη την πόρτα σε έναν κόσμο που στα δικά μου μάτια –και αυτιά– αντιπροσώπευε το storytelling μιας διαχρονικής κομψότητας.

«Το άρωμα μιας γυναίκας λέει πολλά περισσότερα για εκείνη απ’ ό,τι ο τρόπος με τον οποίο γράφει», είχε πει ο Christian Dior. Αν όχι προφητεία για τη σημερινή εποχή, που το μολύβι και το στιλό έχουν δώσει τη θέση τους στο πληκτρολόγιο, το σχόλιο του Γάλλου δημιουργού καθρέφτιζε τη σημασία που ο ίδιος έδινε στα αρώματα και στα λουλούδια.

Στις 12 Φεβρουαρίου του 1947, στις αίθουσες του οίκου όπου γινόταν η επίσημη παρουσίαση της πρώτης του συλλογής –η οποία και έμεινε στην ιστορία ως New Look– η ατμόσφαιρα μύριζε Miss Dior, το πρώτο στη συνεχιζόμενη μέχρι και σήμερα σειρά αρωμάτων του ιστορικού maison. Αντιλαμβάνεστε ότι, για όλες εκείνες που η αγορά ενός αυθεντικού ταγέρ Bar παρέμεινε άπιαστη επιθυμία, η αγορά αυτού του αρώματος αποτελούσε την απόκτηση ενός χειροπιαστού κομματιού του ονείρου.

Η ομορφιά ως αξία-2
©unsplash
2/4
Native Share

Από τα σαλόνια της haute couture μέχρι την κουλτούρα του δρόμου, ο χώρος της ομορφιάς «παίζει» γερά με τα συναισθήματά μας. Μας δίνει υποσχέσεις, μας τροφοδοτεί με ελπίδα και προωθεί τις μικρές και μεγάλες αισθητικές φιλοδοξίες μας. Μας μυεί στα μυστικά του και μας εξιτάρει με την καινοτομία του. Είναι μια βιομηχανία που μας δίνει την ευκαιρία να ανήκουμε σε μια ομάδα, αλλά και να παραμένουμε ξεχωριστοί, προσφέροντας πάντα κάτι σε όλους.

Για τα μέλη της Gen Z η ομορφιά είναι ένας γοργός, εναλλασσόμενος διάλογος μεταξύ προσωπικών και επαγγελματικών λογαριασμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου η αποδοχή της διαφορετικότητας και οι προσπάθειες για πιο βιώσιμες πρακτικές αναδεικνύονται με πολλούς τρόπους μέσα από τα προϊόντα. Τα κορίτσια και τα αγόρια αυτής της νεότερης γενιάς καταναλωτών δεν χρειάζεται να βρεθούν εκτός των γνώριμών τους ψηφιακών τοίχων του TikTok, γιατί πολλά από τα ανερχόμενα brands γεννιούνται ακριβώς εκεί. Όπως τα vegan Gloss Twins των Nel Twins –κατά κόσμον Shanae και Renae Nel–, των δίδυμων Gen Z influencers οι οποίες ίδρυσαν το πρώτο beauty brand που ξεπήδησε από τη νεανική πλατφόρμα.

Στον αντίποδα, αντικείμενα που σχετίζονται με τον χώρο της ομορφιάς έχουν σήμερα μουσειακή αξία. Όπως η minaudière, το κόσμημα-αξεσουάρ που πρώτος εμπνεύστηκε ο οίκος Van Cleef & Arpels στη δεκαετία του 1930. Αυτό το χρυσό με πολύτιμες πέτρες –στην πιο uber-luxury εκδοχή του– clutch, με θήκες για τα απαραίτητα είδη μακιγιάζ μιας βραδινής εξόδου, ενώνει τον κόσμο της ομορφιάς με εκείνον της υψηλής κοσμηματοποιίας.

Η ομορφιά ως αξία-3
©unsplash
3/4
Native Share

Οι ευκαιρίες για μια κομψή έξοδο με μια minaudière έχουν περιοριστεί πλέον δραματικά. Όχι όμως και η όρεξη για τα προϊόντα που θα μπορούσε να περιέχει. Γιατί, κάτω από τη μιας χρήσης design μάσκα, η επιδερμίδα μας «γνωρίζει» ότι υπάρχει κάποιο νέο σύνορο, που πλέον έχει όλο και περισσότερο να κάνει με την έννοια ενός ευρύτερου well-being. Στο πλαίσιο αυτό, ανάμεσα στις hot τάσεις που θα θέλαμε να υιοθετήσουμε είναι η κορεάτικη ρουτίνα ομορφιάς, που εστιάζει στην καλά ενυδατωμένη επιδερμίδα για πιο φρέσκια όψη.

Τα νέα όμως τρέχουν και για τις καινούργιες, super hot σειρές προϊόντων. Η Humanrace υπόσχεται ουσιαστική βασική φροντίδα, χωρίς διακρίσεις φύλου ή φυλής. Εμπνευστής και ιδρυτής του brand –οι συσκευασίες του οποίου περιέχουν 50% ανακυκλωμένο πλαστικό– είναι ο πολυτάλαντος καλλιτέχνης και entrepreneur Pharrell Williams – ένα ακόμα σημάδι ότι όλο και περισσότερα ονόματα της διεθνούς σόουμπιζ μπαίνουν δυναμικά στον χώρο.

Όπως η Jennifer Lopez, η οποία πρόσφατα ενημέρωνε τους 133 εκ. ακολούθους της στο Instagram ότι η πρώτη της συλλογή καλλυντικών ήταν ένα όνειρο ζωής, το οποίο χρειάστηκε 30 χρόνια για να εκπληρωθεί. Η σειρά JLO Beauty καταφτάνει στην παγκόσμια αγορά των καλλυντικών την 1η Ιανουαρίου της νέας χρονιάς και το μεγάλο ερώτημα είναι αν θα περιέχει συστατικά ικανά να μας χαρίσουν έστω και κάτι ελάχιστο από τη λαμπερή επιδερμίδα της multitasking καλλιτέχνιδας.

Η ομορφιά ως αξία-4
©unsplash
4/4
Native Share

Οι σταρ μεταφέρουν τη λάμψη τους και το επιχειρηματικό τους πνεύμα στον χώρο της ομορφιάς, όμως μας λείπουν πάντα οι αστέρες της μόδας οι οποίοι ενσάρκωναν ανέκαθεν ένα καθαρόαιμο δημιουργικό πνεύμα. Όπως ο Yves Saint Laurent, ο οποίος το 1971 πόζαρε γυμνός στον φωτογραφικό φακό του Jeanloup Sieff για την καμπάνια του αρώματος Pour Homme. Μια φωτογράφιση-σκάνδαλο για την εποχή, καθώς ο «ντροπαλός» δημιουργός έκλεινε το παιχνιδιάρικο μάτι του σε μια καθωσπρέπει κοινωνία. Την ίδια που λίγα χρόνια αργότερα θα ξεκινούσε να αγοράζει μανιωδώς το Opium, άρωμα με ανατολίτικες νότες και αναφορές και «παράνομο» όνομα.

Hot ή classic, η ομορφιά βρίσκεται πάντα στην πρώτη γραμμή. Έναν χρόνο μετά την έκρηξη και την εξάπλωση της πανδημίας, μερικές σταγόνες από ένα γνώριμο άρωμα ή λίγο χρώμα από το αγαπημένο μας κραγιόν ανεβάζουν αυτομάτως τη διάθεση. Το δικό μου γνώριμο άρωμα άλλαξε «σπίτι» αρκετές φορές, αλλά διατηρεί πάντα τη θέση του στο ράφι του μπάνιου μου. Όσο για το γυαλιστερό, σχεδόν λευκό κραγιόν, πάω αμέσως να το αναζητήσω στο συρτάρι με τα ξεχασμένα μου φετίχ.

Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Iανουαρίου-Φεβρουαρίου 2021 της Vogue Greece.

Διαβάστε επίσης | Prom Queen: Η σημασία της επικοινωνίας -και- στο online dating